Wp Header Logo 37.png

تداوم رشد در ابعاد مختلف بازار آنلاین رزرو اقامتگاه

در گزارش سال ۱۴۰۲ جاباما، در کنار شرح اعداد و ارقام رشد این کسب‌وکار حوزه رزرو اقامتگاه‌های غیرهتلی، داستان مردمان، رنگ‌ها، طعم‌ها و آیین‌های چابهار روایت شده و‌ به داستان شهرهایی که ظرفیت گردشگری بالایی دارند پرداخته شده است. جاباما به گفته خود تلاش کرده است تا در کنار روایت‌گری، برای رشد اقتصاد گردشگری آن‌ها نیز قدم‌های موثری بردارد.

به دنبال دسترس‌پذیرتر شدن سفر برای همه مردم ایران

احمد ایزدپور، مدیرعامل جاباما در این گزارش یادداشتی را منتشر کرده و نوشته است:

«در تمام سال‌هایی که به‌‌عنوان یک کسب‌وکار فعال در بازار اجاره اقامتگاه در ایران اشتغال داشته‌ایم، به بوم‌های گردشگری زیادی سفر کرده‌ایم و یکی از پدیده‌هایی که همیشه توجه ما را به‌‌عنوان فعال بازار گردشگری جلب کرده است، مهجور ماندن بوم‌هایی‌ست که ظرفیت گردشگری بی‌نظیری دارند.»

ایزدپور در گزارش سال ۱۴۰۲ جاباما اشاره کرده است که از بین نزدیک به ۵۰ هزار شهر و روستا در ایران، تنها ۳۰ شهر بیش از ۸۰ درصد از سهم سفر در مقصدهای گردشگری و سفرهای مهمانان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل بزرگترین پلتفرم رزرو اقامتگاه غیرهتلی گفته است که: «علاوه بر این، سفر بیش از هر زمان دیگری برای نزدیک به نیمی از مردم ایران غیر قابل دسترس است و متوسط نرخ اشغال اقامتگاه‌های ایران کمتر از ۵۰ درصد در سال است؛ این بدین معناست که در حالی که نزدیک به نیمی از مردم ایران امکان سفر رفتن ندارند، اقامتگاه‌های ایران نیز نیمی از سال خالی از مهمان است.»

در گزارش سال ۱۴۰۲ این پلتفرم، جاباما اعلام کرده است که قرار نیست به‌ راحتی از کنار این مسائل عبور کند: «خود را مسئول می‌دانیم برای این دغدغه که امروز به پرسش مرکزی کسب‌وکار ما تبدیل شده است، کاری انجام دهیم. از این رو، بر خود می‌‌دانیم که همزمان با توانمندسازی جامعه میزبانان در شهرها و روستاهای ایران، افزایش کیفیت سرویس دریافتی توسط کاربران و بهبود زیرساخت‌های تکنولوژی این بازار، به قیمت‌گذاری منصفانه و دسترس‌پذیرتر کردن سفر برای همه مردم ایران نزدیک‌تر شویم و می‌دانیم که روشن نگه داشتن چراغ توسعه گردشگری تمام شهرهای ایران نیاز به ممارست، سرسختی، سخت‌کوشی و تعهد بلندمدت دارد.»

رشد ۲.۵ برابری سهم بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی در سال ۱۴۰۲

جاباما در گزارش سالیانه جدید خود همچنان طبق روال سال‌های گذشته به بررسی بازار اقامت ایران پرداخته و با اشاره بر تاثیر تورم بر معیشت مردم و کاهش امکان رزرو هتل‌ها در سفرها، اشاره کرده است: 

«با وجود قدرت پلتفرم‌های تکنولوژی‌محور با تعریف الگوی قیمت‌گذاری مناسب، توازن بیشتری در میزان عرضه و تقاضا در این بازار ایجاد شده و رقابت برای شفافیت و قیمت‌گذاری منصفانه، به رشد بازار آنلاین منجر شده است. در نهایت وجود پلتفرم‌ها بازار را متعادل‌تر، سفر را دسترس‌پذیرتر و از کاهش میزان سفر جلوگیری کرده است.»

جاباما که اکنون به‌عنوان «رهبر بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران» شناخته می‌شود، در گزارش سالانه خود از تلاش برای ایجاد بستر رقابت‌پذیری برای میزبانان در جهت قیمت‌گذاری منصفانه می‌گوید و اینکه می‌تواند به آنلاین شدن این بازار کمک کند و رفتار رزرو اقامتگاه را از به اصطلاح «کنار جاده‌ای» به آنلاین تغییر دهد:

«در نتیجه این تلاش‌ها، سهم بازار اقامتگاه‌های غیرهتلی در سال ۱۴۰۲ با نزدیک به ۲.۵ برابر رشد، به ۱۷ درصد رسیده است.»

این پلتفرم در سال ۱۳۹۴ در دل علی‌بابا با هدف تأمین هتل برای مسافران این کسب‌وکار شکل گرفت. اما در سال ۱۳۹۸ مدل کسب‌وکار خود را به اقامتگاه تغییر داد و حالا در گزارش سالانه خود می‌گوید در کنار این پلتفرم کسب‌وکارهای مستقیم و غیرمستقیم بسیاری شکل گرفته‌اند.

۲۷ درصد اقامتگاه‌های غیرهتلی در جاباما

در گزارش سال ۱۴۰۲ جاباما اشاره شده که، ۱۱۰ هزار اقامتگاه و ۵۵ هزار میزبان در ایران فعال بوده‌اند. از این میزان تعداد اقامتگاه‌های این پلتفرم حدود ۳۰ هزار اقامتگاه (حدود ۲۷ درصد از کل بازار) و تعداد کل میزبانان حدود ۱۸ هزار میزبان (حدود ۳۳ درصد از کل بازار) اعلام شده است.

طبق گزارش این پلتفرم، جاباما با رشد ۳ برابری تعداد کل رزروها و رشد ۳.۵ برابری مبلغ فروش، توانسته با افزایش ۲.۱ برابری، در ۷۶۹ شهر کشور فعالیت کند. جاباما به عنوان «رهبر بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران» می‌گوید کاربرانش در مقایسه با سال ۱۴۰۱ سه‌برابر شده‌اند و حالا این پلتفرم بیش از ۷ میلیون کاربر دارد که بیش از ۵۰ درصد این کاربران ساکن پایتخت هستند.

 

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *