Wp Header Logo 47.png

به گزارش آوای اقتصاد; ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، با اشاره به وجود بیش از ۹۰ هزار مالک که هرکدام بیش از پنج خانه خالی دارند، اظهار کرد: مجموع واحدهای خالی این افراد به بیش از ۵۰۰ هزار واحد می‌رسد. نوروزی اعلام کرد که به این مالکان هشدار داده شده که در صورت عدم عرضه ملک‌های خود به بازار یا ثبت آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان، به سازمان مالیاتی معرفی خواهند شد. این افراد یک هفته فرصت دارند تا اقدام کنند.

نوروزی با استناد به مواد ۵۴ و ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، توضیح داد: بر اساس این قوانین، وزارت راه و شهرسازی موظف است خانه‌های خالی را شناسایی کرده و به سازمان مالیاتی معرفی کند. با وجود وجود قوانین مربوط به مالیات بر خانه‌های خالی از سال ۱۳۵۲، این قوانین در دولت‌های قبلی به مرحله اجرا درنیامد.

وی افزود: در دولت سیزدهم، اجرای قانون با اولویت شناسایی مالکان بزرگ که تعداد زیادی خانه خالی دارند، در دستور کار قرار گرفته است. نوروزی تاکید کرد که هدف دولت و وزارت راه و شهرسازی از این اقدام، درآمدزایی نیست بلکه تلاش برای عرضه این خانه‌ها به بازار است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن بیان کرد: در بررسی‌های اخیر، ۵۰۰ هزار خانه خالی شناسایی شده و به مالکان آن‌ها هشدارهای لازم داده شده است. اولویت با مالکان بیش از ۱۰۰ واحد بود و پس از آن به مالکان بیش از ۵۰، ۲۰، ۱۰ و ۳ خانه توجه شد. نتیجه این اقدامات، عرضه ۱۸۲ هزار خانه به بازار بود و آن دسته از مالکان که به هشدارها توجه نکردند، بیش از ۱۲۰ هزار ملک خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است که این سازمان در حال حاضر در مراحل اخذ و دادرسی مالیاتی آن‌ها قرار دارد. از این تعداد، حدود ۶۰ هزار خانه در تهران طی سال‌های مالیاتی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند.

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *