Wp Header Logo 59.png

به گزارش آوای اقتصاد; طبق گزارش مرکز آمار ایران، در مردادماه امسال شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۶۰.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. این شاخص همچنین در مقایسه با مردادماه سال گذشته، ۳۱.۶ درصد و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری، ۳۴.۸ درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارها

تورم نقطه به نقطه، که به تغییر درصدی شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل اشاره دارد، در مردادماه ۱۴۰۳ به ۳۱.۶ درصد رسید. به این معنا که خانوارها به طور میانگین ۳۱.۶ درصد بیشتر از مردادماه سال گذشته برای خرید مجموعه‌ای از کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. این نرخ نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه خانوارها

تورم ماهانه، که درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد، در مردادماه برابر با ۲ درصد بوده است. برای گروه‌های عمده، تورم ماهانه در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۱.۱ درصد و در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۲.۴ درصد ثبت شده است.

نرخ تورم سالانه خانوارها

نرخ تورم سالانه، که درصد تغییر میانگین شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن را نشان می‌دهد، در مردادماه ۱۴۰۳ به ۳۴.۸ درصد رسید. این نرخ نسبت به ماه قبل ۰.۷ واحد درصد کاهش یافته است.

تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای

در مردادماه ۱۴۰۳، نرخ تورم سالانه کشور به ۳۴.۸ درصد رسید که در دهک‌های هزینه‌ای مختلف از ۳۱.۱ درصد برای دهک اول تا ۳۵.۶ درصد برای دهک دهم متغیر بود. این بدین معناست که فاصله تورمی بین دهک‌ها به ۴.۵ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۴.۸ واحد درصد) کاهش یافته است.

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *