به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه در گزارش خود درباره حملات تروریستی سایبری رژیم اشغالگر به لبنان، اعلام کرد: انفجار پیجرها و دستگاه‌های بی سیم توسط اسرائیل در لبنان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، حمله‌ای خطرناک به غیرنظامیان بوده و نقض فاحش قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود.

این سازمان حقوق بشری افزود: این حمله تنها نیروهای حزب الله را هدف قرار نداد؛ بلکه اسرائیل به شکل کورکورانه، دستگاه‌هایی که توسط غیرنظامیان مورد استفاده قرار می‌گیرد را هدف قرار داد. بازه زمانی این حمله نشان می‌دهد که اسرائیل اقدامات احتیاطی لازم را انجام نداده؛ زیرا این حمله سایبری تروریستی در زمانی انجام شد که غیرنظامیان لبنانی این دستگاه‌ها را در خانه‌های خود داشتند و همین امر منجر به وقوع تلفات متعدد و دردناک در میان غیرنظامیان از جمله کودکان شد.

در ادامه این گزارش آمده است: آنچه که اسرائیل انجام داد، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه بوده که حملات بی‌رویه و هدف قرار دادن غیرنظامیان را ممنوع می‌داند و از طرف‌های درگیر جنگ همواره می‌خواهد که میان غیرنظامیان و نظامیان تمایز قائل شوند.

سازمان مذکور تاکید کرد: قوانین بشردوستانه بین‌المللی، استفاده از تله‌های انفجاری در اشیایی که در زندگی عادی روزمره غیرنظامیان استفاده می‌شوند را ممنوع می‌داند. انجام چنین انفجارهایی، نقض شدید حقوق بشر بوده و در چهارچوب قتل‌های غیرقانونی و حمله به امنیت شخصی و عمومی قرار می‌گیرد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا -مدیترانه خواستار انجام یک تحقیقات بین‌المللی فوری و مستقل درباره این جنایات رژیم صهیونیستی و اعمال فشار بر اسرائیل، جهت توقف فوری جنایت‌های ضد بشری و جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه شد.

بعد از انفجار دستگاه‌های ارتباطی (پیجرها) در لبنان در روز سه‌شنبه طی حمله تروریستی سایبری رژیم اشغالگر، عصر دیروز چهارشنبه هم، مناطق مختلف لبنان شاهد انفجارهای مشابه در بی‌سیم‌ها و لپتاپ‌ها و … بود.

در این میان وزارت بهداشت لبنان بامداد امروز (پنج‌شنبه) در تازه‌ترین بیانیه خود از افزایش شهدای انفجارهای عصر چهارشنبه به 20 تن خبر داد.

وزارت بهداشت لبنان همچنین تعداد زخمی‌ها را در انفجار دیروز 450 نفر اعلام کرد. حزب‌الله لبنان نیز تاکنون از شهادت 14 نفر از رزمندگان خود در انفجارهای عصر چهارشنبه خبر داده است.

فراس الابیض، وزیر بهداشت لبنان شب گذشته گفته بود که اکثر جراحت‌های انفجارهای روز چهارشنبه سطحی است، در حالی که اکثر مجروحان انفجارهای روز سه‌شنبه وضعیت متوسط و خطرناکی داشتند. انفجارهای دستگاههای پیجر در روز سه‌شنبه 13 شهید و 2800 مجروح در پی داشته است.

در این راستا یک کارشناس سایبری در گفت‌وگو با تسنیم گفت: بررسی‌های انجام شده از وقایع دیروز و امروز لبنان، نشان می دهد که وجه اشتراک همه انفجارها، داغ شدن و منفجر شدن باتری‌های لیتیومی آنهاست و رژیم صهیونیستی، با نوعی از عملیات سایبری، داغ شدن باتری ها و انفجار آنها را سبب شده است. البته اظهار نظر نهایی منوط به گزارش نهادهای امنیتی است.

سی‌ان‌ان در گزارشی مدعی است گوشی های آیفون، دستگاه‌های ورود و خروج، بی سیم های واکی تاکی و تجهیزات رادیویی خودرو، از موارد منفجر شده طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بوده‌اند.

انتهای پیام/

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *