معمولا زمان خرید و فروش معاملات ملکی متوجه می‌شوید که چند نوع قرارداد وجود دارد که هر کدام دارای شرایط و قوانینی هستند که نیاز است آشنایی کاملی با هر یک داشته باشید.

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

اصلی‌ترین مرحله در معاملات ملکی، عقد قرارداد است که نیاز است هنگام تنظیم آن، اطلاعات کافی داشته باشید تا در آینده مشکلی حقوقی برایتان پیش نیاید. معمولا در خرید و فروش ملک، اصطلاحاتی مانند قولنامه با مبایعه نامه را از زبان مشاور املاک می‌شنوید که هر کدام شرایط خاص خود را دارد و ممکن است برایتان گیج کننده باشد. در ادامه قصد داریم به بررسی تفاوت قولنامه و مبایعه نامه بپردازیم.

تعریف قولنامه

در برخی موارد که دو طرف تصمیم به معامله ملک می‌گیرند اما به طور مثال، خریدار نتواند پول را تامین کند و یا در مواردی که کارهای اداری کمی زمانبر است، طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر، معامله را نهایی کرده و قراردادی را تنظیم کنند تا در موعد مقرر آن را رسمی نمایند. به این نوع قرارداد، قولنامه گفته می‌شود.

تعریف مبایعه نامه

مبایعه نامه، سند رسمی است که در قرارداد خرید و فروش ارائه می‌شود و مالکیت ملک به خریدار منتقل می‌گردد.در مبایعه نامه باید به تمامی جزئیات اشاره شود و نقصی نداشته باشد تا در صورت بروز مشکل، افراد بتوانند پیگیری قانونی داشته باشند.

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

تفاوت‌ قولنامه و مبایعه نامه در چیست؟

از جمله تفاوت‌های قولنامه و مبایعه نامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تهعدات

یک تفاوت قولنامه و مبایعه نامه در نوع تعهدات است که که مبایعه نامه، سند نهایی و قطعی است که مالک به طور قانونی و رسمی، ملک را به خریدار منتقل می‌کند و خریدار نیز موظف به پرداخت مبلغ تعیین شده خواهد بود. اما قولنامه، به نوعی پیش نویس در نظر گرفته می‌شود و ملک به خریدار منتقل نخواهد شد. در واقع، در این حالت، طرفین قرارداد به توافقات اولیه می‌رسند.

۲. تنظیم سند

مبایعه نامه به عنوان یک سند رسمی بعد از تنظیم و امضای قرارداد، در اختیار خریدار قرار می‌گیرد و خریدار مالک رسمی خواهد بود که در دفتر اسناد رسمی، ثبت می‌شود. در مقابل، قولنامه حق مالکیت به مالک نمی‌دهد و انتقال مالکیت به زمان امضا و تنظیم قرارداد موکول خواهد شد.

۳. شرایط فسخ

دیگر تفاوت قولنامه و مبایعه نامه، در شرایط فسخ است که فسخ مبایعه نامه تنها در شرایط خاص و با حکم قانونی امکان پذیر است و مورد مهم این است که هنگام قرارداد به شرایط فسخ نیز اشاره خواهد شد. اما در مورد قولنامه چنین نیست و طرفین می‌توانند با توافق بکدیگر، قرارداد پیش نویس را فسخ کنند.

نکته پایانی اینکه، مبایعه نامه حتما باید در دفتر اسناد رسمی، ثبت قانونی شود اما نیازی به ثبت قانونی قولنامه نیست و توافقی است بین طرفین معامله.

 

 

تعداد کلمات مطلب: 416

اپلیکیشن مجله دلتا

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *