به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منصور براتی، پژوهشگر مسائل اسرائیل در این ویدیوی تحلیلی به بررسی عملیات اخیر امنیتی اسرائیل در جنوب لبنان پرداخته است. براتی با اشاره به این عملیات که طی دو روز در دو موج مجزا اتفاق افتاده می گوید: انفجار پیجرها در روز نخست محدود به نیروهای حزب الله نبوده و برخی از کادر درمان و نیروهای جنگل بانی را نیز دچار مشکل ساخته است.

 

.

 

وی افزود در روز دوم عملیات تجهیزات الکترونیکی هدف انفجارها قرار گرفت و از این حیث در تاریخ اقدامات و عملیات خرابکارانه اسرائیل یک امر بی سابقه بوده است. تعداد تلفات این عملیات نیز که به 32 شهید و 3600 زخمی رسیده است.

براتی از سوی دیگر گفت: این عملیات را باید تلاشی در راستای تحمیل کردن منطق مورد نظر تل آویو به حزب الله دانست که عبارت از جدا کردن معادله جبهه غزه از جبهه شمال است. بدین معنا که حزب الله از شرط خود برای پایان دادن به تبادل آتش با اسرائیل در شمال، به شرط آتش بس در جبهه غزه عقب نشینی کند و برای جلوگیری از اقدامات بعدی اسرائیل، تنها حیات و موجودیت و منافع خود را مبنا قرار دهد.

بنابراین عملیات انفجار تجهیزات الکترونیکی در جنوب لبنان را باید اقدامی در جهت ترساندن حزب الله ارزیابی کرد نه مقدمه چینی برای جنگ. البته حزب الله در 11 ماهی که از جنگ گذشته در برابر فشارهای اسرائیل مقاومت کرده و به تبادل آتش ادامه داده است.

از سوی دیگر یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل نیز اعلام کرده که نقطه ثقل جنگ از جبهه غزه به لبنان منتقل شده است. این اظهار نظر را باید در کنار تغییر اولویت های جنگی اسرائیل و قرار گرفتن بازگرداندن امنیت شمال در میان اهداف اصلی جنگ ارزیابی کنیم.

 

 

جامعه اسرائیل از بلاتکلیفی در شمال خسته شده و خواستار یک استراتژی منسجم تر در این زمینه است. از سوی دیگر اسرائیل که از منظر نظامی دچار برای حمله به لبنان دشواری های زیادی (از جمله خستگی نیروها) پیش رو دارد سعی کرده در حوزه مزیتی خود یعنی اقدامات امنیتی به انجام عملیات و دستاورد سازی بپردازد.

انتهای پیام/

source

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *